Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Bajka o vybavení pro distanční výuku

“Začneme zlehka. Zajímalo by mě, o čem si myslíte, že tenhle článek bude.”

Tak že prý o počítačích, noteboocích, tabletech, mobilech, wifině a tak. 

Hm, tak to by mohla být pravda. Bez téhle digi techniky by synchronní distanční výuka asi těžko byla možná. 

“Odbočka. Napadlo vás někdy, že když už distanční výuka měla přijít, tak vlastně přišla ve chvíli, kdy se už mohla docela dobře realizovat? Internet rozběhnutý, data taky … “

Ano. Hm, tomhle to nebude. Bude to … o brčku. 

“O obyčejném brčku?”

V hlavní roli dnes bude obyčejné plastové brčko. A pak taky chuť něco společně tvořit a sdílet. A možná taky,  když jste učitel, být před tím “nakopnut”. Ale popořádku. 

Bylo nebylo, kdysi dávno jsem narazila na Úžasné divadlo fyziky, partu nadšenců, kteří se  rozhodli bavit diváky fyzikou. V normálních časech si jejich vystoupení můžete objednat do školy, v těch, které máme teď, se aspoň můžete zúčastnit jejich semináře. Já jsem se zúčastnila toho s experimenty na 2. stupni ZŠ. Bylo to úžasných osm hodin nabitých experimentováním. A jak jsem byla tak nadšená, tak jsem se hned s žáky, které učím, domluvila, že něco podobného zkusíme i my. 

Pomůcky, které jsme potřebovali, byly takové, které najdete v běžné domácnosti. Třeba pet lahev, modelína nebo kancelářské sponky a  plastové brčko. A to se ukázalo být trochu kamenem úrazu. 

“My doma plastová brčka nemáme. My máme jen ta papírová. My máme skleněná. A my kovová.”

Želvičky se radují, ale experimentátorovo srdce pláče. Nakonec jsme si poradili, místo brček někteří použili víčko od fixy a kousek modelíny, někdo měl dokonce doma malou zkumavku. Takže jsme si výrobu karteziánka užili všichni. A jak jsem se později dozvěděla, nejen žáci. Pracovali s nimi i jejich rodiče. 

“A to je celé?”

Vlastně ano. Zažili jsme trochu akčnější online synchronní hodinu. Když se něco nedařilo, dokázali jsme si navzájem poradit, zapnuté kamery posloužily dobře. Někteří se s experimentováním přesunuli do kuchyně, což bylo dobře, vody bylo všude dost. V hlavní roli během téhle hodiny nebyly počítače a tablety, byla to brčka.

“A jaké z toho plyne poučení? Někdy i tak prostá věc jako brčko může být během distanční výuky tuze důležitá.”

Autor: Petra Boháčková