Asi všechny žáky, rodiče, ale i samotné pedagogy více či méně zaskočila náhlá nutnost vyučovat sebe, své ratolesti a své žáky distančně, tj. dálkově. Na to, jak učinit takovou výuku co nejvíce bezbolestnou, a to pro všechny výše zmíněné, není jednoznačná odpověď. Každému vyhovuje jiný systém, on-line nástroj, ne všichni mají stejně dobré možnosti a neomezený přístup k internetu. K těm, kteří pomoc pedagogů potřebují nejvíce, patří určitě současní maturanti. Podívejme se, jak je možné procvičovat například jejich projev k ústní zkoušce, třeba 3. specifické části Aj (lze využít ve všech předmětech).
Potřebujeme dva základní nástroje: Google dokument a Skype (lze nahradit Microsoft Teams, Google Meet, Zoom, Jitsi, ooVoo apod.). Učitel, který má účet u Google, vytvoří na svém Drive textový dokument, kam vloží tabulku s časovým rozmezím např. 10 min/žák. Dokument „nasdílí“ či pošle jeho odkaz svým žákům, kteří se do tabulky zapíší spolu s názvem otázky/úkolu, který budou prezentovat. Program Skype nabízí „plánování hovoru“: schůzka – sdílet pozvánku – kopírovat odkaz (tento posléze poslat mailem nebo jinak „nasdílet“ žákům), zavřením okna získáme možnost vpravo dole (stále ve Skype) rozkliknout tři malé tečky – naplánovat hovor a zde hovor pojmenujeme, zadáme datum a čas zahájení. Záleží jen na nás, zda budeme chtít, aby žáci vstupovali do místnosti jeden po druhém či byli přítomni prezentování ostatních. Je již na učiteli, jak si hodinu zorganizuje, případně doplní závěrečným kvízem quizziz, kahoot či quizlet.
Autor: Miroslava Filipi