„Ty kreslit neumíš!“
To dostanete do života takový vyslan. Ve škole, při výtvarce. A pak se to s Vámi táhne celý život. Tak pozor na věty, který říkáte svým žákům, svým dětem a vůbec. Ve Čtyřech dohodách se dočtete, že nemáte hřešit slovem.
„Hele, k věci, co to budeme kreslit?“
Asi nebudeme přímo kreslit, ale prostě se „to“ jmenuje Nákresy Google. Najdete „to“ jako jeden z dalších nástrojů Google. Zastrčené se „to“ krčí mezi všemi těmi dokumenty, musíte dát v menu disku Více, taková červená ikonka s bílými geometrickými tvary to je. No, „to“ je „ono“.
Dostanete prázdný dokument s poměrně jednoduchou nástrojovou lištou. Všechno si vyzkoušejte. Můžete vkládat obrázky a rovnou je anotovat.
„Anotovat? Co to je?“
No že do nich můžete psát, vkládat… Ale také to můžete sdílet jako sdílený dokument Google.
„Takže jako jednotlivých žákům, nebo rovnou skupinám?“
Jasně, klasické sdílení tak, jak jste zvyklí u ostatních sdílených dokumentů. A to je síla tohoto nástroje.
„Dobře, a k čemu to použiješ?“
Dne 10. listopadu 2020 jsme to s Jitkou Rambouskovou (zdravím a děkuji), použili v rámci druhého G Suite Day na zpracování a sdílení komiksu. Připravil jsem si scénu z ilustrované Dalimilovy kroniky, z té, kterou koupila Národní knihovna ČR na aukci před lety (2005) v Paříži za 300 000 €. Byl jsem se podívat hned na výstavě, když tenhle kousek české historie přivezli. Pravděpodobně si to nechal vyrobit Jan Lucemburský nebo Karel IV. a …
„Hele, tohle je článek o Nákresech, žádný svitky sem netahej (Svitky – rozuměj vystavené dokumenty – vymyslela Petra Boháčková).“
OK. Tak tedy dál. Vybral jsem si scénu z legendy o Břetislavovi a Jitce, jak Břetislav unáší Jitku z kláštera ve Svinibrodu (Sweinfurtu – já do Vás tu historii dostanu aspoň pomocí odkazů). Uložil jsem si obrázek a vložil ho do Nákresů. Můžete vyhledávat obrázky rovnou z Nákresů. No a pak jsem jen vložil komiksové bubliny. Ty mráčkovité znamenají to, co si postavy myslí, ty oválné jsou dialogy. Dopsal jsem název originálního dokumentu po straně a dolů do rámečků (boxů) další informace, které by měli žáci vědět, aby mohli bádat.
Takže žáci si musí najít informace o této historce, zpracovat včetně odkazů, které po nich budu chtít, zkoumáme hodnověrnost, rozdíly, seznamujeme se s různými zdroji. Pak přichází fáze dialogů. Musí vymyslet texty do bublin. Něco krátkého, výstižného, abychom pochopili, co se bude dít. Těch skupin máme ve třídě víc, každá zpracovává jinou historku. Můžeme se domlouvat klidně pomocí chatu, který má tenhle nástroj také (vpravo nahoře). Výhoda i v distančním studiu.
Klidně můžete nechat na žácích, aby bubliny vložili oni, jen se vystavujete riziku, že jich bude moc. V přímém přenosu 10. 11. 2020 jsme s Jitkou doplňovali dialogy do bublin už předpřipraveného vzoru. Jitka Jitku a Bohuslav (já) Břetislava. Nám už to jde. Potřebovali jsme ale, aby si to vyzkoušeli účastníci webináře. Takže když to jde sdílet, tak nastavíme v právech pro sdílení, že každý, kdo má odkaz, může upravovat. Nastaveno.
„A jak k nim dostanete ten odkaz?“
Vložíme ho do chatu. Měl jsem vyrobený i QR kód, ale režisér byl pohotový a odkaz rychle nasdílel. Nákresy sice nemají aplikaci, ale jdou perfektně zobrazit i na mobilních zařízeních, takže můžete pracovat i tam po načtení QR kódu. Dokreslovat můžete pomocí stylusu – koukněte na Břetislavovo bouchání na dveře.
„Ty jo, tak to musím vyzkoušet.“
No a přesně tak zkoušeli i naši posluchači. Zaměstnali jsme je i při webináři. O to nám jde přece i u distanční výuky, v projektech, … Aby to nebyl jen frontál, ale aby žáci tvořili, přemýšleli, domlouvali se, spolupracovali. Výsledek si můžete prohlédnout. Na konci našeho vystoupení jsem sebral oprávnění editovat, vy můžete už jen prohlížet.
Jitka ještě vyzkoušela vkládat odkazy – Nákres se Vám v blesku přemění v multimediální stránku – použijete symbol řetízku, označená oblast klidně může být průhledným tvarem.
„A jak to nasdílet a zajistit, že žáci s ničím nehnou?“
Do adresy napíšete za lomítko místo share slovo preview. Adresu okopírujete a vkládáte do dokumentu, do chatu, do učebny, tam, kudy sdílíte. Takže z toho Jitka vyrobila takovou malou dobrodružnou hru – teď frčí „únikovky“. Pod otazníkem je vstup do Formuláře, do kterého píšete odpovědi. Pečlivě ale musíte obrázek prozkoumat a sledovat, kde se Vám kurzor myši promění v ručičku odkazu. Příprava téhle „únikovky“ zabere rozhodně méně času, je to efektivnější. Vždy zkoumám poměr „cena x výkon“, tedy délka přípravy a skutečně využitelná doba použití. A taky máte hezkou přípravu i do budoucnosti. Jistě, není to tak dokonalé.
Abych to zopakoval. Žáci vyrobili svůj komiks, který obohatíte o odkazy, dokumenty a formulář ke sběru odpovědí (ten otazník) a vy efektivně využijete žákovskou práci v další hodině k zopakování, nebo pro skupiny, které zpracovávaly jinou historku. Můžete vložit do učebny (Google Classroom nebo MS Teams) jako materiál ke studiu, opakování, připomenutí, klidně si mohou zkopírovat a uložit do svého elektronického portfolia.
Tak a to bylo vše, co šlo v půlhodince zvládnout. Vy to určitě posunete dál. Tohle je totiž jen nástroj. Vy musíte vymyslet, k čemu to použijete v reálném životě, dáte tomu pedagogický rozměr, filozofii, ducha. My jsme tu objevili nákresy, oživili si českou historii, pokročili dál při výrobě komiksu, objevovali a porovnávali zdroje, citovali obrázky, spolupracovali, psali příběh, vytvářeli dialogy, … Můžete použít i ve Vašich eTwinningových projektech se zahraničními partnery.
Nezbývá mi nic jiného, než poděkovat Jitce za perfektní spolupráci, doplnění jejích myšlenek a pohledu na Nákresy Google. Jitko, díky.
A jak použijete nákresy vy? Jeden Nákres Vám přidám i já, ať můžete zkoušet. Nezapomeňte, ve vší počestnosti a slušnosti. Budu se dívat. Díky.
Autor: Slávek Hora kreslící