Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Interaktivní sdílená prezentace

Když po nás (rozuměj po mně a Petře Boháčkové) na nějaké konferenci v přípravné fázi chtějí prezentaci, říkáme, že nic takového nevedeme, že prezentace je mrtvá.

„Tak to je skandální tvrzení.“

No připouštím, ale řada lidí prezentace nadužívá. Žáci, posluchači pak trpí tenisovým syndromem.

„Co to je?“

Pořád hýbou hlavou zleva doprava. Usínají. Ve škole. A pak následuje otázka:

„A tu prezentaci nám pošlete?“

Proto mám pak dojem, že bychom jim ty prezentace mohli rovnou poslat a nikam nechodit. Tak to se teď hodí. Přesto máme raději aktivní a interaktivní hodiny, semináře a webináře.

Možná to znáte a budu jen nosit dříví do lesa, možná se mezi vámi najde někdo, kdo to nezná, tak pro něj tento článek je.

Ještě jeden postřeh – když už se ty prezentace dají sdílet, tak je sdílejte, poskytněte žákům, posluchačům materiály.

„Cože? To je ale moje práce?!“

Nechci Vás rozčílit, tak se raději vydáme k té interaktivitě. Kdyby mi někdo nasdílel prezentaci se střevy – tedy s náhledem na ostatní snímky a menu s nástrojovou lištou – pošlu ho do háje, možná ještě mnohem dál. Ale já to mám vymyšlené, respektive jsem se taky inspiroval.

K porovnání – prezentační mód.

Se střevy prezentace

„U koho?“

No nebudu to tajit. Inspirovala mě na jaře Irena Fričová – zdravím – na jednom webináři AISIS Kladno. Zkonstatoval jsem, že:

„To je teda dost dobrý, to si půjčím.“

Tak teď na to došlo. Běžná sdílená prezentace, v mém případě to byl strýček Google a jeho sdílené prezentace, byla to zakázka do jednotné školní platformy. Ale vy to můžete klidně vyzkoušet s prezentacemi jiných platforem, funguje to stejně. Jen si hrajete se sdílením – práva a oprávnění. V pravou chvíli nasdílíte, v pravou chvíli ze čtenářů uděláte editory a naopak.

Ukazujeme si, co se s jednotlivými snímky dá dělat. Tak např. můžete zjišťovat pomocí škály jakou mají Vaši žáci náladu. Jednoduchá čára, na ni čísla. Účastníci přiřazují nakopírované objekty na škále. Vy na začátku položíte zásadní otázku. Může to být klidně ledolamka.

„Jak je to možné?“

No nasdílíte jim prezentaci jako editorům a domluvíte s nimi pravidla: upravovat budeme podle pokynů, nebudeme odbíhat na další snímky, stejně nevíte, co s nimi. Takže vezmi nakopírovaný objekt a umísti ho. V době naší kativity byl Valentýn, tak jsem zvolil srdíčka, navíc potřebujeme podporu, už jsme doma dost dlouho.

Hotovo a jdeme dál. Dál jsou nakopírované lístečky. Musíte mít připravené otázky, na které se chcete ptát a účastníci webinář zapisují odpovědi. Jednoduchý nástroj a vy si čtete, co by si účastníci přáli, co se chtěli dnes naučit… Další snímek je také o lístečcích, jen jsou nakopírované v bateriích. Vezmi si lísteček, umísti ho na plochu a napiš… Vymyslete si úkol. Přesouváme lístečky po ploše – procvičujeme si práci s myší. Představte si, že to budete učit žáky, je to jemná motorika.

Ještě jsem zapomněl, že nechávám účastníky vyzkoušet, co to umí. Takže zařadíme snímek, kdy si vyzkouší vytvořit si svůj tvar s barvou, ohraničením, můžete si cvičně zkopírovat. To je snímek „ke zničení“. A už se ozývá:

„To je dobrý.“

„To mám radost. A jak to použijete ve Vašich hodinách?“

Snímek „ke zničení “ – vyzkoušení

Někdy musím popostrčit já, dneska se dařilo, účastníci diskutovali a přinášeli hned své nápady, aby inspirovali své kolegy.

Tak zkusíme ještě obrázek a k němu anglická slovíčka. Mám to připravené, tak slovíčka přemisťujte na místa v obrázku. Super je, že to je relativně anonymní, takže účastníci, žáci pracují v bezpečném prostředí. Chtěl jsem, aby si procvičili a mohli dělat klidně chyby, tím se přece učíme. Obrázek jsem si půjčil z aplikaci MyPlay Home.

Poslední aktivita, která směřuje už k reflexi – nedokončené věty. Nejdůležitější část naší prezentační aktivity.

My jsme si setkání na webináři užili. Ještě nás čekaly další nástroje a práce s nimi.

„A koho jsi měl na webináři?“

Byli  to pedagogové z Masarykovy základní školy v Dymokurech. Moc jim děkuji za trpělivost a aktivitu. Bez nich by to totiž nebylo tak úžasné.

A co vy? Vyzkoušíte ve výuce sdílenou interaktivní prezentaci? Distanční výuka je proto jako dělaná. A co teprve projekt se zahraničním partnerem v eTwinningu? Určitě budete za dobrého týmového učitele.

Autor: Slávek Hora (interaktivně) prezentující