Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Pojďme programovat robota Root

Pokud rádi s žáky programujete, nejspíš Vás potěší informace, že se na českém trhu brzy objeví novinka v podobě robota Root. Firma iRobot vyrábí robotické vysavače, ale jejich nový produkt Root je edukativní pomůckou pro výuku programování.

Co je velmi zajímavé, je cílová skupina žáků a studentů, pro které by tato pomůcka mohla být optimální. Programovat ho můžete v aplikaci Robot Coding nebo ve webovém prohlížeči. Prostředí v prohlížeči a v aplikaci má drobné rozdíly. Co je ale zajímavé vzhledem k úrovni programování, jsou právě možnosti obou těchto prostředí.

Pokud budete chtít robota programovat s dětmi z mateřské školy, nebude to problém. Jde o blokové programování podobné např. aplikaci ScratchJr. Na příkladu níže můžete vidět, že jsem připravila program pro jízdu do čtverce. Úrovně programování jsou v levém dolním rohu označeny číslicemi 1, 2 a 3. Obrázek vlevo značí úroveň jedna. Pokud kliknu na úroveň dva, můj program pro jízdu do čtverce zůstává, ale tentokrát v prostředí, které vypadá podobně jako velký Scratch (obrázek uprostřed). Tento způsob budu využívat s dětmi na základní škole. Třetí možnost, tedy úroveň tři, tady už jde o programování v textu. Zajímavé je, že příkazy zde nepíši, ale vlastně také přetahuji. Jen jsou popsané textově. Mohu si ale snadno osvojit syntaxi daného jazyka a tím, že příkazy nemusím psát, mám program poměrně rychle hotový. Věřím, že tento způsob se dá využít nejen se středoškoláky, ale i se staršími či zkušenějšími žáky na ZŠ.

Všechny úrovně ovšem neobsahují stejné příkazy. Vždyť jde také o zvyšující se úrovně. Pokud se tedy rozhodnu, že bych mohla program pro jízdu do čtverce zacyklit, udělám to v úrovni 2 nebo 3, protože obě obsahují cykly. Úroveň pro nejmenší cyklus nemá.

Dalším prvkem, který se mi líbí, je simulátor. Takže když ještě nemáte robota Roota ve škole, tak můžete programovat alespoň toho virtuálního.

A pokud si časem Roota pořídíte, tak uvidíte, že na něm najdete senzory, programovatelná tlačítko, ledky, reproduktor, … Takže trošku jako Ozobot, trošku jako Blue-bot, trošku jako Dash. Ale navíc zvládá pracovat i ve svislé poloze, pokud mu dáte k dispozici magnetickou tabuli.

Autor: Martina Kupilíková