Základem vzdělávání je bezesporu slovo, ať již psané, vyslovené nebo slyšené. Učitelé ve svých předmětech pracují s tematickou slovní zásobou, kterou si mají žáci aktivně nebo pasivně osvojit. Neřešíme tedy otázku ZDA, ale JAK se žáci mohou požadovaným termínům naučit.
K metodám „stálicím“, které při výuce fungují, patří staré dobré křížovky a osmisměrky. Tyto lze řešit na začátku hodiny jako „warm-up“ aktivita nebo na konci jako opakování klíčové slovní zásoby. Křížovky slouží k upevnění pojmů a mohou být i součástí výkladu nebo testu, přílohou školního časopisu i distanční výuky. Počítačový věk dnes nabízí mimo papírovou klasiku tzv. on-line „udělátka“ pro tvorbu a řešení chytrými telefony či tablety jednotlivcem, dvojicí a ve skupinách. Pokud je učitel tvořivý, může zadat úkol ve formě rébusu samotným žákům, kteří se pak v rámci plnění úlohy sami učí. Kvalitu jejich kvízu následně ověří spolužáci ☺. Jak tedy na to?
Jednoduché řešení „dva v jednom“ nabízí: www.learningapps.org, kde lze vytvořit zdarma jak on-line osmisměrku, tak křížovku. I bez registrace lze hotový produkt vložit pomocí hypertextového odkazu nebo embed kódu do blogu či stránek. Výhoda registrovaného uživatele, tedy i majitele účtu, spočívá v ukládání hotových rébusů pro příští použití. Nástroj je intuitivní, navíc počítá i s češtinou, neslouží jen pro „jazykáře“.
„Papírovou“ osmisměrku (stáhnout pomocí výstřižku) lze vytvořit zde: www.atozteacherstuff.com, www.thewordsearch.com, ani jeden z nich si ovšem s češtinou neporadí. Pokud chceme vytvořit úplně běžnou křížovku, pak zde: http://www.printablecrosswordmaker.com/, do tohoto nástroje lze psát i česky. Většina z uvedených možností navíc nabízí již hotové a publikované kvízy volně k dalšímu použití.
Autor: Miroslava Filipi