Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Trimino – to určitě použijete

Když tuto pomůcku někde ukáži, vždycky to znamená úspěch. Rychle vytvořeno, efektně a efektivně využito, rychle opraveno díky anotaci na iPadu – viz článek Popiš fotku. Prostě úspěch. A moje žáky, i ty dospělé, to baví.

A jak jste to vytvořil? Tohle já si tvořím ručně.

Tak jak na to? Zadejte do vyhledávače Trimino. No dobře, stačí kliknout na tento odkaz. Stránky jsou sice v němčině, ale stačí si do Vašeho prohlížeče doinstalovat nějaký překladač. Nebojte, je to celé intuitivní, takže to zvládnete i bez překladače. V levém sloupci je popis, jak a kde využít, ukázka vyrobených hlavolamů. V pravém sloupci je generátor Trimina. Jdeme to vyzkoušet.

Vyberete si tvar hlavolamu – počet dvojic, které musíte dodat. Nastavíte font a barvy, tady nemusíte nic měnit, zaškrtněte “Ke Stažení – Als Download”, klikněte na “Begriffe eingeben” a už zadáváte dvojice, které k sobě mají patřit. V podstatě otázka, odpověď. Nad dvojicemi ještě vidíte Téma – nemusíte zadávat, ale pokud napíšete, trojúhleníčky Trimina budou mít tento název na sobě. Úplně dole ješte zaškrtněte “Steine mischen – Promíchej kameny”. Pak budete moci vygenerované a vytištěné pdf dát rozstříhat žákům. Jen ať si procvičí jemnou motoriku při stříhání. Nebo je chcete stříhat vy sami?

Teď už stačí jen klinout na “Trimino erstellen – Vytvořit Trimino” – vygenerované pdf si stáhněte a uložte. Uložte si pro pozdější použití, klidně do nějaké cloudové služby, nezapomeňte sdílet ostatním kolegům, pochlubit se svým výtvorem ve škole, na sociálních sítích – Facebook, Twitter, naučit další kolegy, případně i žáky, protože ti budou chtít také vědět, jak se tohle tvoří. Já s Vámi budu také sdílet složku svých výtvorů.

Vytiskněte, rozkopírujte, rozdejte. Žáci i dospělí na kurzech hned stříhají a skládají, v týmech, to rozhodně doporučuji. Hned vidíte, jak v kterém týmu funguje spolupráce, jak si dokáží rozdělit práci, můžete jim pomoc, požádejte je o to, aby vám řekli, jaké strategie používali, aby popsali proces. Aby klidně popsali i to, proč se nedostali k cíli, co jim bylo překážkou. A pak je vyzvěte k tomu, aby přemýšleli, co si z toho vzít pro své další učení, aby to příště dopadlo lépe. A klidně to za chvíli zkuste znovu.

Zbývá jen vyfotit složené Trimino na tablet, my používáme iPad. Vyzvěte své žáky k tomu, aby pomocí anotace fotky kroužkovali správné dvojice. Vyzvěte je k tomu, aby odhadli, kolik toho mají správně. Zkuste s nimi spočítat, kolik to je procent. Pomocí AirDropu (na iPadu) pošlou obrázek do učitelského iPadu. V případě, že nemají iPad, zopakujte pravidla mailování a mailování s přílohou. Vy elektronicky opravíte, posíláte zpět. Ukládáte si práce pro případnou pozdější reklamaci. My ve škole ukládáme do cloudu – na Google Drive, používáme Google Classroom. Tam mohou doma ukázat rodičům.

A co všechno jsme se dneska naučili?

Tak na to se jich rozhodně zeptejte, jde o tolik potřebnou reflexi, uvědomění si toho, co jsem ve vyučování dělal, jak jsem se posunul, jaké strategie jsem používat, co nového mi hodina přinesla. A zkuste to také vy. I vy se totiž učíte. A nebojte se přiznat, že něco z toho bylo poprvé. Zkuste z odpovědí zapisovat slovesa a hledat je v Bloomově taxonomii – kde jste se při učení ocitli?

A využití? Chcete zjistit, co o tématu už žáci vědí, jaké strategie využívají, jestli umí skládat hlavolam, i když nějakou odpověď neznají. Mohou si vypisovat do T grafu to, co bylo jasné a to, co nevěděli – mají záspisky. Nebo zvolit tuhle aktivitu na zopakování tématu, klidně jako netradiční test. A můžete použít i v projektu s Vaším partnerem. Pošlete mu vytvořené pdf, ať si rozstříhá a složí hlavolam. Vyfotí a vy pomocí anotace fotky opravíte a pošlete zpátky. To už je na Vás, jak to použijete, vy jste profesionálové. Tak hodně štěstí při používání.

Stránky s Triminem patří Paulu Matthiesovi, určitě stojí za prozkoumání, má tam mnohem více zajímavých výtvorů. Takže vzhůru do toho, a nezapomeňte sdílet a učit ostatní tvořit. Mně nezbývá už nic jiného, než Paulovi poděkovat. Úžasný projekt. Díky i Vám, že jste dočetli a šíříte dál.

Autor: Slávek Hora