Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Digitální gramotnost v geometrii na 1. stupni

V hodinách matematiky v části geometrie ráda využívám aplikaci Geogebra. Geogebra dává možnost nového přístupu ke geometrii. Je to aplikace, ve které děti rýsují bez použití klasických nástrojů jako tužka, pravítko, kružítko či úhloměr. Přesto všechny dovednosti, které potřebují znát děti naučí. Ba navíc jim poskytne rozšíření prostorového pohledu, možnost lehce opravitelné chyby. Při propojení s fotkou ideálně propojuje skutečnost.

Aplikace je zdarma. Učet zdarma si zakládá pouze učitel. Žáci i učitel může pracovat online nebo si danou aplikaci můžeme stáhnout do počítače.

Po registraci v  tzv. kartě Materiály si učitel vybere již zpracované ohromné množství již připravených hodin. Najdete zde také hodiny zeměpisu, fyziky pro 2. stupeň od českých i zahraničních autorů. Danou přípravu hodiny si zkopírujete a systém umožňuje jakkoliv danou aktivitu upravit, případně si učitel vytvoří přípravu na hodinu svou vlastní vše velmi jednoduchým a přehledným způsobem.

Já jsem tuto aplikaci použila pro výuku kružnic ve 3. ročníku  v distanční výuce.

Ve svém profilu po rozkliknutí tlačítka “tvořit” jsem si vytvořila aktivity do pracovního listu a uložila ve veřejném zobrazení. např. tento https://www.geogebra.org/m/gyfwqxus

Po vložení interaktivního prvku (otázky, konstrukční prostředí) se vpravo nahoře objeví tlačítko vytvořit třídu.

Nabídne nám možnost pracovní list sdílet pomocí odkazu, který dětem zašleme. Děti pouze vloží své jméno a už jsou ke třídě připojeny. V prezenční výuce je pro mne výhodnější zadání osmizakového kódu. (písmena a čísla – tedy pro děti nic složitého)

Práci dětí můžu sledovat ihned. Ve chvíli kdy pracují, mohu jejich práci hned opravit, vstoupit do jejich pracovního listu, úkol jim předvést i na dálku. Práci děti mohou několikrát zkoušet a opravovat bez škrtání v sešitu. Za odměnu vždy na konci dávám dětem i geometrickou malou hru např. sestavit tangram. To je ohromně motivuje k dokončení práce. Pro mne je nejcennější možnost sledovat, jak se děti sami učí pokusem a omylem a já jako učitel jsem v hodině v roli podpory v případě nesnází a motivátorem. Děti sami přichází na dané řešení.

Zde je sestřih takové hodiny

Autor: Ivona Ožanová