Výuka se stále víc a víc přesouvá do online prostoru, a to nejen kvůli koronaviru. Závidím všem učitelům starších žáků, kteří využívají Edmodo, Microsoft Teams nebo Google Classrooms. Já je bohužel nemohu využívat, moji žáci jsou osmiletí a tak nemají emaily. Pokud už mají internetově zdatné rodiče, kteří jim zařídí „dětský“ email v tzv. Family režimu, jsou dané systémy nebarevné, nedětské.
Po mnoha různých pokusech jsem objevila dvě aplikace, které mi problém vyřešily.
První z nich je ClassDojo.
Všechny její funkce jsou úplně zdarma. V jedné aplikaci mohu pracovat s žáky na interaktivní tabuli ve třídě i mimo ni. Žáci se přihlašují šesti písmeny nebo QR code, což zvládli i moji druháčkové. Mohu pozvat rodiče, ba dokonce i přizvat tzv. opatrovníka, což v mém případě řeší rozvedené páry nebo páry se střídavou péčí.
Při práci ve třídě využívám hlavně stopky a možnost rozdělit třídu do náhodných týmů. Úžasný je měřič hluku, možná využijete i jiné nástroje. Co je oproti jiným aplikacím výjimečné, je systém pro tzv. formativní hodnocení. Hned ve třídě postavičkám přestavujícím mé žáky můžu udělit pozitivní body (za pomoc ostatním, spolupráci v týmu, vytrvalost, dobrovolně splněný úkol navíc, usměvavou náladu a vše, co si ještě vymyslím). Vše lze navolit, tedy i negativní body. Za splněný počet bodů mají slíbenou odměnu (pochvalu do Žákovské knížky). Na konci týdne body smažu a počítá se od začátku, ale je jen na vás, jaký systém zvolíte. V aplikaci lze také vést klasifikaci.
Mimo třídu využívám záložky Class story. Taková naše společná nástěnka, kde většinou sdílím odkazy na stránky pro domácí procvičování, připomenutí akcí nebo blížícího se termínu nějakého úkolu. Vidí ji totiž všichni (žáci i rodiče). Nejvíc využívám záložku Portfolios. Zde zadávám aktivitu a děti mi mohou odepsat, poslat fotku, natočit video nebo něco nakreslit. Vidí ji jen žák a já a samozřejmě ji mohu poslat zpět k opravě, či přijmout jako odevzdaný úkol. V době zavřených škol, to je neocenitelné.
Podobná je i aplikace Class123. Ta nabízí navíc možnost stanovit třídní cíl. Žáci sbírají body, které se jim za každých deset přemění do zlatého vejce. Učitel může nastavit počet zlatých vajíček pro dosažení cíle. Jinak funguje podobně jako ClassDojo. Navíc si děti mohou volit svého avatárka.
Ale není nad dovysvětlení úkolu tzv. face to face. I zde to jde bez emailu. Aplikace Jitsi Meet plně nahradí oblíbený skype včetně sdílení obrazovky.
Podobně funguje i Seesaw. Bohužel jsou obě v angličtině, vyváží to ale jednoduchost ovládání.
Jde o další podporu výuky a motivace žáků. Okamžitá odezva v podobě bodů nebo pochvaly paní učitelky motivuje hlavně ty, co pak ve výkonnostních hodnoceních získávají horší známky.
Autor: Ivona Ožanová