Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

SAMR model aneb trocha teorie nikoho nezabije

Co vás vede k tomu, že v té které konkrétní hodině použijete tablet, počítač nebo chytrý telefon? Proč se rozhodnete pro něj a nezůstanete třeba jen u tužky a papíru? Mně v tomhle rozhodování pomáhá SAMR model. Ten popisuje úrovně zapojení prostředků ICT do výuky. 

Samotný název tohoto modelu je vlastně zkratka z prvních písmen 4 anglických slov. Jde o slova substitution, augmentation, modification, redefinition, česky bychom mohli říci nahrazení, rozšíření, modifikace a redefinice. Pokud dosáhnete posledních dvou můžete mluvit o transformaci výuky. 

A co si pod jednotlivými slovy představit? Nahrazení (substitution) znamená, že prostředky ICT využijete jen jako náhradu tužky a papíru, tedy třeba místo v ruce napíšete text za pomoci textového editoru. Rozšíření pak znamená, že do svého přepsaného textu vložíte proklik na nějaké webové stránky nebo třeba video. To už by jen s tužkou a papírem nebylo možné. Při modifikaci už upravujete cíle výuky, a tak vznikají nové výstupy. Žáci vytvářejí za pomoci ICT třeba vlastní učební materiály, využívají online zdroje, své výstupy také publikují online. A ve fázi redefinice vznikají nové cíle výuky, kterých by bez prostředků ICT nebylo možné dosáhnout. Zároveň žáci na tvorbě materiálů spolupracují, uveřejňují je, takže je mají k dispozici 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.  

Práce na eTwinningovém projektu přímo vybízí zkusit posunout úroveň využití ICT až k fázi redefinice. Tak co říkáte, zkusíte to? 

Autor: Petra Boháčková